Saturday 2 December 2017

Pengalaman Membuat Powtoon

Ini saya ingin bercerita balik tentang projek aplikasi komputer. Pensyarah pernah beri macam-macam assignment seperti Word, Excel, Powerpoint dan Access tetapi semua itu saya tidak pernah menghadapi masalah dalam semua itu. Tiba-tiba saya menhadapi masalah dalam membuat assignment Web 2.0. Dalam fikiran "Apa binatang Web 2.0 tu?"

Syarat untuk membuat Web 2.0 adalah kami sekumpulan perlu mempromosi produk kami. Seminggu sebelum pembentangan Web 2.0 saya mula buat. Ada kawan sekelas dan sekolej iaitu Najmi Amri membantu saya untuk mengajar bagaimana untuk membuat assignment tersebut. Pada mulanya saya ingatkan kena muat turun aplikasi untuk membuat video tersebut tetapi tidak, kawan saya berkata video itu boleh buat secara online. Kawan saya buat video fasal MyCafe yang berada di UKM ini, saya pula buat fasal Choco Jar, disebabkan rabu saya tidak ada kelas jadi saya dan kawan saya stay up sampai pagi pukul 3.30am untuk menyiapkan assignment Web 2.0.

Walaupun rakan yang menolong saya itu bukanlah satu kumpulan dengan saya tetapi dia banyak membantu dalam pengajaran Web 2.0. Saya sangat berterima kasih dengan dia atas pertolongan tersebut. Pada hari rabu pula, saya menyambung sikit lagi untuk menyiapkan video Web 2.0. Pada petang itu saya berjaya menyiapkan assignment tersebut.

Minggu depan saya perlu membuat pembentangan bersama kumpulan saya tentang produk kami iaitu Choco Jar. Harap pembentangan nanti berjalan dengan lancar dan kami semua dapat markah yang baik sama-sama. Paling penting saya dapat pengalaman membuat Web 2.0 lalui Powtoon. Selepas ini kalau saya betul-betul menjual produk apa-apa bolehlah menggunakan ilmu ini untuk mempromosikan produk saya nanti.




No comments:

Post a Comment

Sindrom 4K Di IPT

MAHASISWA universiti diancam sindrom 4K, iaitu Kuliah (kononnya hanya hadir mendengar syarahan, itupun tidak fokus), Kafeteria (hanya duduk...